Starten met velocity based training en GymAware

Posted on

Tenzij je de afgelopen 10 jaar onder een steen hebt geleefd, weet je dat Velocity-Based Training hier is om te blijven voor het behoud van kracht en conditie. Wat begon als feedback aan het einde van de jaren tachtig is nu een belangrijk onderdeel van de training, maar sommige trainers zijn wat angstig om volledig gebruik te maken van barbell tracking.  Naast dat ze af en toe wat experimenteren of wat ‘spelen met het apparaat’.

Dit artikel heeft één doel: iedereen die geïnteresseerd is in VBT zich comfortabel laten voelen bij het doen van de ‘basics’ en voor iedereen die er al ervaring mee heeft de pijnpunten waar ze mogelijk tegenaan lopen, weghalen.

Wat leer je in dit artikel?

Het maakt niet uit of je een complete neofiet bent voor training of een doorgewinterde veteraan die daadwerkelijk bezig is met sportwetenschappelijk onderzoek. In plaats van dezelfde saaie en vage informatie die je overal kan krijgen te herhalen, zullen we de essentie delen maar met wel genoeg details zodat je het proces van ‘barbell tracking’ kunt verfijnen. Dit artikel bevat vier belangrijke onderdelen: de wetenschap, de hardware, de oefeningen en het software analyse aspect van ‘barbell tracking’.

Naast de logistieke behoeften van het gebruik van GymAware in een groepsomgeving, zal de lezer het volgende leren:

  • Welke oefeningen en sporttrainingingsbewegingen de moeite waard zijn om te volgen;
  • Hoe je ‘barbell tracking’ effectiever en soepeler kan maken voor betere trainingswerkflow;
  • Hoe je atleten moet testen om betere data te kunnen verkrijgen tijdens trainingen;
  • Hoe je trainingen moet programmeren en plannen gebaseerd op barbell-statistieken en feedback;
  • Hoe je grote groepen met sportermanagementsystemen of GymAware Cloud kunt begeleiden;
  • Wanneer je de technologie achterwege moet laten en moet trainen zonder metingen of feedback.
GymAware
Afbeelding 1. GymAware werkt alleen met iPads. Wij raden refurbished modellen van 1-2 jaar oud aan om geld te besparen. Grotere schermen zorgen voor een betere weergave, en onthoud dat coaches met een camera ook trainingen kunnen vastleggen.

Elke sectie is compleet, maar meer informatie en verbeteringen zijn onderweg. Kinetic Performance, de oprichter van GymAware, biedt een handleiding, maar dit artikel benadrukt andere gebieden en gaat dieper in op essentiële onderwerpen. Wat deze informatie afzet tegen de informatie die je van de fabrikant kunt krijgen, zijn de kleine details die je nodig hebt als coach, de nuance om trainingen soepel te laten verlopen, en de mogelijkheid om hoofdpijn te voorkomen door de juiste stappen te adviseren om een training te organiseren zoals het hoort.

Wat is Velocity based trainen (VBT)?

De snelheid meten van een ‘bar ’is een eenvoudige maar onthullende bezigheid, met de belofte dat het kennen van de snelheid van de barbell in training de resultaten van de training zal verbeteren. De wetenschap ondersteunt het feit dat het kennen van de snelheid van de ‘bar’ de inspanning verbetert en dat specifieke technieken waarbij gebruik wordt gemaakt van snelheid, effectief is. De echte vraag is of ‘barbell tracking’ als een geheel de tijd en het geld waard is, omdat gewichtheffers en deadlifters niet uitsluitend ‘barbell tracking’ gebruiken om succes te behalen. Gebaseerd op cumulatief onderzoek, hebben atleten niet alleen baat bij de feedback, maar ook bij de planning van een training dat metingen omvat. De kracht-snelheid en belasting-snelheid relaties zijn twee discussiepunten bij barbell snelheid, maar ze zijn niet het geheel van de trainingswetenschap.

De oorsprong van VBT 

De term ‘Velocity-based training’ is in het leven geroepen door Dr. Bryan Mann, een kracht- en conditiecoach en onderzoeker. Zijn handleiding over training met barbell-snelheid was van groot belang om de populariteit van barbell speed tracking en feedback vooruit te helpen bij Amerikaanse coaches en uiteindelijk ook bij de internationale gemeenschap.  Historisch gezien werd de snelheid van de barbell 60 jaar geleden bijgehouden met behulp van technologie die vergelijkbaar is met chronofotografie. Pas in de jaren ’80 en vroege jaren ’90 werd het gebruik van een lineaire encoder commercieel.

De geschiedenis van VBT is belangrijk omdat de meeste coaches twee statistieken gebruiken om de prestaties van de barbell te beschrijven: gemiddelde snelheid en pieksnelheid. Hoewel deze twee statistieken nuttig zijn, zijn ze onvolledig. Pieksnelheid is precies hoe het klinkt – de maximale snelheid die de barbell aflegt. Gemiddelde snelheid is het gemiddelde van de barbellsnelheid van start tot finish. Hoewel beide metingen nuttig zijn, vertegenwoordigen ze slechts een zeer kleine fractie van wat er in een lift gaande is, omdat die grove snelheden alleen het concentrische deel van de lift vertegenwoordigen.

Hedendaagse relevante metingen

Wat moet worden begrepen, is dat hedendaagse training niet langer gaat over de twee barbell snelheden van het concentrische deel van de lift, maar over alle relevante metingen van de barbell. De basis biofeedback van gewone lifts met snelheid is prima, maar de analyse van wat er aan de hand is, mag nooit tot één nummer worden beperkt. Naast de barbellsnelheid is het barbellpad of -traject uiterst belangrijk in de snatch-, clean- en ruklifts. Alle informatie is interessant en veelbelovend, maar tot nu toe is het enige nadeel dat maar heel weinig onderzoeken hebben kunnen aantonen dat training met specifieke snelheden en belastingen essentieel is.

Gymaware Media 7 from Christopher Glaeser on Vimeo.

Sommige metingen beginnen in interesse te groeien maar hebben nog steeds geen vlucht genomen, en dat is eigenlijk positief. Coaches zijn sceptisch over andere metingen die mogelijk een slechte weergave zijn van wat er tijdens een lift aan de hand is, zoals voortstuwingssnelheid, kracht en barbell-slagafstand. Met zoveel informatie die binnen een fractie van een seconde wordt verzameld, worden coaches gewoon overweldigd wanneer ze live trainen, en verdrinken ze later wanneer hele sporterslijsten honderden herhalingen hebben die ze moeten doorkammen. Alle uitdagingen van training plus de extra vraag naar barbell-tracking klinkt ontmoedigend, maar de waarheid is dat barbell-tracking niet zo moeilijk is en het waard is om in een serieus trainingsprogramma te integreren.

Over de GymAware Powertool

Toch kan een coach zonder het delen van details over de apparatuur gefrustreerd raken en zich eenzaam voelen tijdens het gebruik van systemen zoals GymAware. Beginnend vanaf nul, behandelt dit gedeelte de belangrijkste “need to knows” van de hardware en bespreekt wat essentieel is om het probleem op te lossen indien nodig.

Wat is de Powertool precies?

De GymAware Powertool is een lineaire encoder die een dunne kabelspoel gebruikt om de afstand en snelheid van een barbell te meten. De sensoren meten niet alleen de snelheid en afstand die de kabellijn aflegt, maar ook de hoek. De hoeksensor verhoogt de nauwkeurigheid en precisie van de lifts niet aanzienlijk, maar het stelt een coach wel in staat het barbellpad met grote nauwkeurigheid te schatten.

Het voordeel van het gebruik van een encoder is eenvoudig te zien – de gegevens zijn altijd een directe maat in plaats van een berekende schatting. Versnellingsmeters zijn geweldig voor pieksnelheid, maar ze weten niet goed waar ze zich in de tijd bevinden. Gyro’s en andere sensoren zijn meestal opgenomen in andere systemen om de berekeningen te ondersteunen, maar nogmaals, de algoritmen zijn meestal een stap achter de technologie. Kleine, subtiele eigenaardigheden zoals het vastgrijpen van de barbell en kleine microbewegingen zullen berekeningen afwerpen met versnellingsmeters en hun algoritmen; daarom moeten de validaties in het wild worden uitgevoerd, niet met geselecteerde machines.

Welke oefeningen meet je?

De meeste oefeningen die ertoe doen zijn barbell-opties, zoals deadlifts, squats, clean & jerks, bankdrukken, flarden en jump-opties. Naast die lifts hebben we het apparaat voor sommige machines gebruikt, evenals revalidatie-oefeningen en zelfs Noordse hamstring krullen.

Coaches moeten zich niet alleen zorgen maken over welke oefeningen ze moeten meten, maar ook wanneer meten zinvol is. Een combinatie van kwalitatieve barbell training met en zonder barbell tracking is slim, omdat trainen met meten directe waarde heeft, maar perioden van afwezigheid ook kunnen helpen. Training met barbell volgapparatuur heeft geen bagage; het wordt alleen een afleiding als er geen plan of etiquette bestaat bij het gebruik ervan.

Het aansluiten van de kabel op de barbell is eenvoudig. Sommige coaches hebben naar betrouwbaarheid gevraagd wanneer flexibiliteit een probleem is met sommige lifts. Toegegeven, zelfs een barbell heeft wat bagage met meetwaarden, maar het absolute verschil is zo laag dat het niet de moeite waard is om je zorgen over te maken. Het grootste deel van de flexibiliteit komt van zeer zware competitieve belastingen, niet de typische die worden gebruikt in sporttraining.

Encoders zijn geweldig omdat ze als een videocamera zijn: neem gewoon op en laat de atleet trainen zonder zich zorgen te maken over de limieten van berekeningen van versnellingsmeters. Anderzijds verbeteren versnellingsmeters en zijn ze handig voor technologiebedrijven vanwege hun prijs en hun vermogen om te worden verfijnd met nieuwere algoritmen en een kleinere omvang. De nauwkeurigheid van de encoder bij het meten van afstand en snelheid is een prima startpunt, maar berekeningen van kracht en vermogen zijn indirecte waarden. Alle systemen gaan ervan uit dat het ingevoerde gewicht op de tablet of smartphone eigenlijk de echte belasting is. Hoe goed een technologisch systeem ook is, de atleet of coach zal meestal nog steeds in gebreke blijven wanneer de metingen er vreemd uitzien.

Afbeelding 2. De indicator lampjes (zie gele cirkel) zijn het belangrijkst. De app is super om informatie af te lezen, maar de hardware zelf is er vooral op gericht om trainers signalen te geven over de essentiële functionaliteit zoals verbinding en batterij.

Problemen oplossen met GymAware Powertool is eenvoudig: let op de levensduur van de batterij en Bluetooth-connectiviteit. De indicatielampjes zijn onmisbaar. Het kennen van de lichtjes is alles, omdat de meeste fouten komen van de iPad of coaches die vergeten het apparaat op te laden.

Over de GymAware-app

De meeste coaches struikelen over de GymAware-app, omdat ze geen routekaart hebben voor het beheer van veel atleten. Maak je geen zorgen – als je je rooster uploadt en de relevante trainingsinformatie toevoegt, doet de app het werk voor je. De app is ontworpen om prestaties in realtime weer te geven en spelers en barbellbelasting aan te passen. Je kunt een gratis modus gebruiken, direct trainen zonder een daadwerkelijk plan, maar het is echt ontworpen om groepen te beheren.

Afbeelding 3. Focus je energie op GymAware Cloud. Roosters en groepen kunnen worden georganiseerd en aangepast. Hoe meer tijd je hierin steekt hoe minder je hier tijdens de training op hoeft te letten. Je kunt managen vanaf een iPad. De meeste coaches pakken een tablet en doen administratie terwijl ze aan het reizen zijn.

Stap 1: Koppel het apparaat met de iPad – De eerste stap voordat je iets koppelt, is om ervoor te zorgen dat de wifi sterk en veilig is. Als je traint in een kelder of ondergrondse hal, test je de verbinding van de wifi-verbinding met elke iPad en vergrendelt u deze. GymAware Cloud heeft internettoegang nodig, en dat is een prioriteit omdat Bluetooth gemakkelijker te beheren is. Geef elke GymAware gewoon een label op elke iPad en zorg ervoor dat de stations zo zijn georganiseerd dat drie tot vijf atleten efficiënt kunnen trainen. Misschien wil je je iPads op afstand beheren voor veiligheid en betrouwbaarheid, met services zoals Cisco.

Stap 2: Synchroniseer met GymAware Cloud – Elke iPad moet veilig verbonden zijn met wifi en vervolgens moet elke GymAware-app verbonden zijn met GymAware Cloud. Verbinding maken is super eenvoudig en vereist alleen een gebruikersnaam en wachtwoord, en de rest wordt in principe voor je gedaan. Het is belangrijk om te weten dat de GymAware Cloud-software extra tools heeft buiten het beheer en het controleren van gegevens, dus een laptop- of browserweergave is vereist om alle gegevenssets en analyses volledig te kunnen beoordelen.

Stap 3: Leaderboard instellen – Dit is technisch gezien een optie, omdat sommige programma’s geen flatscreen of projectie van live gegevens gebruiken.  Als de directe feedback een Turbo-knop van adrenaline is, is een leaderboard Super Nitro, dus wees voorzichtig. Leaderboards zijn geweldig, maar je kunt ook aanvullende weergaven aanpassen met producten van partners voor samengevatte gegevens.

Stap 4: Stel doelen in ​​- Een andere optie is het maken van vlijmscherpe doelen, of snelheidsbanden. Doelen zijn belangrijk voor groepen en individuen. Als het aankomt op personalisatie van training, omvat de doelfunctie niet alleen een bereik, maar ook eerdere PB-prestaties, en gebruikt het een kleurcode om dit bij te houden. Dit lijkt te veel informatie om op te nemen, maar gezien wat Formule 1 coureurs van hun display kunnen lezen terwijl ze 300 km per uur rijden, is het display prima.

Stap 5: Selecteer de instellingen Timer en Auto Skip – De laatste aanpassing zorgt ervoor dat de workflow gestroomlijnd is maar niet gehaast. Timers zijn verkeersdrempels om het proces te vertragen om ervoor te zorgen dat de atleet niet door de sessie snelt. Automatisch overslaan is het tegenovergestelde, ervoor zorgen dat dingen efficiënt en georganiseerd zijn tijdens de training. De functies zijn voorkeuren, geen harde best practice-configuraties, dus volg niet wat anderen doen – spiegel wat er gebeurt met gewichtruimte en cultuur. Onthoud dat leaderboards, indien opgenomen, deel uitmaken van het gebruik van automatisch opslaan, omdat de gegevens naar de cloud worden gestuurd en gesorteerd op basis van de resultaten.

Afbeelding 4 Het is makkelijk om in het begin overweldigd te raken van de app, omdat het dashboard erg druk is, maar na een paar weken is het net als het rijden in een Formule 1 auto. De vier hoeken zijn waar de basisfuncties staan, zoals cloud en GymAware verbinding, samen met tablet batterij en WiFi. (De rode blokken zijn namen van atleten die geblokt zijn vanwege privacy redenen).

Het is duidelijk dat je meer dan die stappen nodig bent om alle voordelen te maximaliseren, zoals clustersets en andere functies. De lijst met oefeningen is uitgebreid maar GymAware probeert alleen de oefeningen te meten die gemeten dienen te worden. Maar kleine details zoals het aansluiten van een Apple TV of een externe cloud voor video, maken deel uit van een moderne trainingsruimte.  Dus wees bereid om een ​​aantal maandelijkse checks te doen van de apparatuur.

Plaatsen van de tablet

Vergeet niet dat de plaatsing van de tablet echt niet zoveel uitmaakt, maar je moet het specifiek plaatsen waar atleten het nodig hebben voor feedback en handig uit de weg van gewichten. Zorg ervoor dat je de juiste montage-optie gebruikt. Denk eraan dat de tablets mobiel moeten kunnen zijn, en dat ze correct gelabeld worden. Elke eenheid koppelt binnen een specifieke iPad, maar de gegevens zijn universeel. Dus technisch gezien kan elke atleet op elk station trainen. Het is het best om atleten toe te wijzen aan stations of rekken voor zowel logistieke behoeften als herhaalbaarheid van apparaten. De apparatuur is zeer betrouwbaar bij atleten, maar voor wetenschappelijke doeleinden is het ideaal om met dezelfde eenheid te trainen, zodat de gegevens strakker zijn met betrekking tot statistische integriteit.

Over de GymAware Cloud en AMS-connectiviteit

Er is enige verwarring mogelijk met coaches die het verschil tussen lokale gegevens en cloudgegevens willen begrijpen. Lokale gegevens worden opgeslagen op het apparaat, terwijl cloudgegevens offline worden opgeslagen op een server en soms worden gesynchroniseerd met een lokaal apparaat. Waarom is dit belangrijk? Het grootste deel van de uitdaging met barbell-tracking is niet het vastleggen van de informatie of zelfs training met snelheid – het grootste deel van de hoofdpijn is het beheren van alle atleten en alle herhalingen die daarna worden uitgevoerd.

Doel van GymAware Cloud

Het doel van het gebruik van GymAware Cloud is niet het maken van rapporten. We zien namelijk zelden een rapport met barbell snelheden rondgezonden worden als overzicht, maar om ‘spelerbenchmarks’ en ‘velocity bands’ tijdens training te beheren. ‘Velocityzones’ zoals voorgesteld door Bryan Mann zijn niet hetzelfde als velocity bands. Velocity bands zijn aangewezen drempels voor oefeningen en vermoeidheid of individuele inspanning in plaats van pure neuromusculaire prestaties.

Je kunt op drie manieren naar je gegevens kijken: de app in twee verschillende weergaven gebruiken, of in de backend met de webportal. De opvattingen van de atleet en coach lijken erg op de iPad, maar het belangrijkste verschil is dat de coach de gegevens van iedereen ziet en de atleet alleen de gegevens ziet van de andere atleten waarmee ze trainen.

Technisch gezien is het Leaderboard een gecombineerde weergave, maar het deelt slechts een fractie van de informatie, met name de beste prestaties met de ploeg tijdens de sessie. Zoals al eerder gezegd, kan een coach met kleine groepen de app gebruiken om atleten tijdens en na de training te filmen en te beheren, maar in grotere teamomgevingen moet je het GymAware Cloud-product gebruiken om iedereen te synchroniseren en te beheren.

Afbeelding 5. Voor Olympisch liften, is de grootste zorg het laten vallen van de gewichten op het product. Stop met stressen, onthoud gewoon dat de sensor ervoor zorgt dat metingen niet 100% verticaal zijn bij het meten van barbell snelheid verplaatsing en pas

Een veel voorkomende beslissing is om een ​​sportbeheersysteem of AMS te gebruiken om barbell-tracking aan te passen en te integreren in alle gegevens die een team verzamelt. Coaches zien het laden graag geïntegreerd met praktijk-GPS-systemen, fysiologische monitoring en subjectieve gereedheid van de speler. Samengestelde statistieken zoals totale lichaamsbelasting of eenvoudige trainingsupdates kunnen met het juiste systeem worden gemaakt. 

Praat niet alleen over VBT, Walk the Walk

Het is gemakkelijk om ideeën en theorieën over training te bespreken; het is veel moeilijker om ze in teamverband te implementeren of zelfs met slechts één atleet. Jarenlang hebben coaches alleen over concepten en methoden gedebatteerd omdat ze geen bewijs hadden om hun claims te onderbouwen – anders hadden we meer vooruitgang geboekt. Je hoeft geen barbell-tracking te gebruiken om een ​​goede coach te zijn, maar een betere set hulpmiddelen zal altijd een geweldige vakman helpen. Gebruik VBT-concepten of -hulpmiddelen niet alleen om relevant te zijn; gebruik bar tracking om problemen op te lossen die uniek zijn in jouw omgeving.

Afbeelding 6. Squatten en benchen zijn een fluitje van een cent en een rek beschermt en verbetert de ervaring van een training met GymAware op natuurlijke wijze. Naast het instellen van de hardware kan er ook eenvoudig een tablet op gemonteerd worden.